Minggu, 15 Januari 2012

Puisi Untuk Ibu

Seringkali aku ditegur
Katanya untuk kebaikan
Seringkali aku dimarahi
Katanya untuk memperbaiki kelemahan
Seringkali aku diminta membantunya
Katanya untuk kemandirianku

Ibu…..

Seringkali aku mengadu
Katanya aku begitu manja
Seringkali aku melawannya
Katanya aku telah berdosa
Seringkali aku menangis
Katanya aku begitu lemah

Ibu…..



Setiap kali aku berbuat salah
Tak bosan dia memberinya aku nasihat.
Setiap kali aku kecewa
Dia bangun di malam hari dan berdoa
Setiap kali aku dalam kesakitan
Dia obati aku dengan kata-kata penyemangat
Dan Bila aku mencapai kejayaan
Dia mengingatkanku untuk bersyukur pada Allah

Dia bukan perempuan lemah
Dia bukan perempuan manja
Dia bukan perempuan yang sombong
Karena ...
Tidak pernah kulihat setetes air mata membasahi pipinya terkecuali buat aku

Ibu….

Aku mencintaimu
Ya Allah,....
Bukankanlah pintu maaf untuk semua kesalahannya
Bahagiakanlah hidupnya...dan berikannlah tempat yang indah di sisimu kelak.

0 komentar:

Posting Komentar